مقدمه: دلیل انتخاب اینستاگرام جهت فروش
وقتی اینستاگرام برای اولین بار در سال 2010 وارد کارو زار شد، درست مانند هر پلتفرم اجتماعی دیگری بود: پر از سلفی، حیوانات خانگی و تصاویر غذا!
ولی با سرعت بالا از سال 2019 تاکنون از یک برنامه اشتراک گذاری عکس ساده به یک کانال بازاریابی کامل تقریباً کامل تبدیل شده است.
فقط به برخی از جدیدترین ویژگی های این پلتفرم نگاه کنید! تنها در سال گذشته، اینستاگرام دهها ابزار جدید را برای مشاغل منتشر کرده است، از جمله تجزیه و تحلیل پیشرفته، پستهای اینستاگرام قابل خرید، و روشهای جدید برای جذب ترافیک از استوریهای اینستاگرام و…
امروزه اگر واقعاً میخواهید در اینستاگرام مارکتینگ پیشرفت کنید، باید اصول کلی مارکتینگ یا همون بازار یابی و فروش در اینستاگرام رو یاد بگیرید.
چرا بازاریابی اینستاگرام کلید موفقیت در تجارت آنلاین است؟
همه ما می دانیم که اینستاگرام چقدر برای به اشتراک گذاری عکس ها و ویدیوها با دوستان و خانواده ما عالی است، اما همچنین کانالی باورنکردنی برای بازاریابی تجارت الکترونیک است. اما چرا؟
خوب، یک دلیل واضح فرمت اینستاگرام است . به دلیل این ماهیت بصری، اینستاگرام فرصت های گسترده ای را برای مشاغل تجارت الکترونیکی که به دنبال نمایش محصولات خود هستند، در اختیار دارد.
همچنین این واقعیت وجود دارد که کاربران اینستاگرام نسبت به کاربران عادی رسانه های اجتماعی بیشتر درگیر وپیگیر هستند وبیشتر در این شبکه اجتماعی (خصوصا در ایران ) حضور دارند.
این طرز فکر خرید، کاربران اینستاگرام را به مخاطبان کامل تبدیل میکند، زیرا آنها انگیزه بالایی دارند و سریع تبدیل به مشتری میشوند.
یکی دیگر از دلایل عالی بودن اینستاگرام برای تجارت الکترونیک مربوط به خود پلتفرم اینستاگرام با ابزارهای کاربردی و کامل آن جهت بازاریابی عالی و فروش حداکثری است.
روشهای تضمینی افزایش فروش در اینستاگرام
1- شناخت الگوریتم اینستاگرام:
درک نحوه عملکرد اینستاگرام و رفتار ربات های هوشمند آن در هنگام استفاده از این پلتفرم میتواند بما کمک های زیادی در افزایش فروش و دسترسی بیشتر به مخاطبان هدف نماید.
از آنجایی که اینستاگرام به طور مداوم الگوریتم را برای بهبود تجربه کاربر و اولویتبندی انواع خاصی از محتوا بهروزرسانی میکند، دانستن اینکه چگونه پستهای خود را برای بیشترین تعامل و دسترسی ممکن بهینه کنید، میتواند دشوار باشد.
ولی اینستاگرام در چرخشی عجیب و عالی در سال 2022 الگوریتم فید کاربران را به ترتیب زمانی تغییر داد ولی الگوریتم اکسپلور(برای شناخت کامل از الگوریتم اینستاگرام در سال 2022 مطالعه نمایید) کماکان به عوامل متعددی وابسته است.
2- شناخت و درک اهداف اینستاگرامی کسب و کارتان:
برای اینکه حداکثر بازدهی را در پلتفرم اینستاگرام داشته باشید در همین ابتدای شروع کار باید جواب سوالات زیر را دقیق برای خودتان مشخص کنید و بعد به جلو حرکت نمایید:
1-چرا از اینستاگرام استفاده می کنید؟
2-چگونه اینستاگرام می تواند به شما در دستیابی به اهداف کلی بازاریابی خود کمک کند؟
3- چقدر زمان یا بودجه می توانید به اینستاگرام اختصاص دهید؟
4-چگونه اینستاگرام چیزی متفاوت از دیگر پلتفرم ها را به شما ارائه می دهد؟
3– شناخت و پیدا کردن مخاطبین هدف اینستاگرام:
وقتی مشخص کردید که چرا از اینستاگرام استفاده می کنید، باید به این فکر کنید که می خواهید چه کسی را هدف قرار دهید.
اگر از قبل درک خوبی از مشتری ایدهآل خود دارید، یک استراتژی خوب این است که بررسی کنید آنها با چه نوع محتوایی درگیر می شوند؟ از چه هشتگ هایی استفاده می کنند؟ آنها بخشی از چه جوامعی هستند؟
پاسخ به این سوالات یک راه عالی برای اطمینان از اینکه مخاطب هدف خود را در اینستاگرام هدف قرار داده اید، میباشد.
4-تنظیم حساب کسب و کار(بیزینسی-کریتور) اینستاگرام:
این سوالی است که هنوز هم هر از گاهی مطرح می شود: “آیا باید به حساب تجاری اینستاگرام حسابمونو تغییر بدیم یا نیازی نیست؟
واقعیت این است که امروزه، اگربه عنوان یک کسب و کار در اینستاگرام با اهداف بازاریابی مشخصفعالیت دارید ، مزایایی که از تغییر پروفایل کسب و کاردر اینستاگرام نصیب شما میشود ، غیرقابل انکار است.
برای تغییر حسابتان به یک پروفایل بیزنسی در اینستاگرام به نوشته “تفاوت بین ۳ نوع حساب اینستاگرام چیست؟” مراجعه فرمایید.
5-بهینه سازی پروفایل اینستاگرام:
همانطور که قبلاً بارها گفتهایم، نمایه اینستاگرام شما بازتاب مهمی از برند شما است – به همین دلیل است که امروزه کسبوکارها بیش از هر زمان دیگری وقت خود را صرف برنامهریزی ظاهر کلی پروفایل خود میکنند .
وقتی شخصی روی نمایه شما قرار می گیرد، شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا او را به فالوور تبدیل کنید، و این اغلب با یک نگاه سریع یا اسکرول فید شما مشخص می شود.
به همین دلیل بسیار مهم است که ظاهر پروفایل اینستاگرام خود را بدرستی تنظیم کنید! این یکی از بهترین راه ها برای جذب فالوورهای بیشتر است.
6-ساخت استراتژی محتوایی اینستاگرام:
در حال حاضر، اینستاگرام به چهار نوع پست اجازه انتشار می دهد: عکس، فیلم، پست خرید و پست های اسلایدی یا همون کاروسل ها .
نکته مهمتر اینست که با آزمایش و خطا و یا نگاه کردن به پیج های رقیب ، دریابید که مخاطبانتان از چه نوع محتواهایی خوششان میآید و سعی کنید بیشتر از این نوع محتواها در پیجتان استفاده نمایید.
اصل اساسی دیگری که باید رعایت کنید اینه که باید حتما یک تقویم محتوایی ماهانه و سه ماهه با برنامه ریزی درست برای تولید و انتشار محتوا در اینستاگرام داشته باشید و از نظم وترتیب در انتشار پست و استوریهاتون جهت رشد در اینستاگرام هرگز غافل نشید.
برای ساخت تقویم محتوایی و طراحی پست ها و استوریهای جذاب و کاربر پسند میتونید از اکانت حرفه ای کانوا استفاده نمایید.
7-استفاده از استوریها و هایلایت ها برای فروش بیشتر:
اینستاگرام علاوه بر بخش پست ها (که بیشتر برای معرفی محصولاتتون و مشخصات اونها و جزییاتشون +آموزش استفاده از اونها و …بکار میره ) ، بخش استوریهارو هم برای بازاریابی فوق العاده در اختیار شما گذاشته.
شما از بخش استوریها میتونین برای تبلیغات محصولاتتون استفاده کنید .در حقیقت لپ کلام اینه که فروش بقول معروف در استوریهای شما اتفاق میفته .شما باید استوریهایی در مورد مزایای رقابتی ویا مزایای محصولاتی که دارین منتشر کنید.
علاوه بر این میتونید در بخش هایلایت های استوریهاتون محصولاتتون رو دسته بندی کنید و یا برای موضوعات مختلف کسب و کارتون دسته بندی های مناسبی ایجاد کنید.
8-استفاده از لایو اینستاگرام برای کسب و کار:
واقعیت این است که لایو اینستاگرام ارزش زیادی برای مشاغل دارد. هنگامی که این ویژگی به درستی استفاده شود، میتواند کانالی باورنکردنی برای جذب دنبالکنندگان جدید و تعامل و همچنین اهداف تجاری بزرگتر شما باشد.
یک روند اخیر در لایو اینستاگرام این است که مشاغل از این کانال برای معرفی یا عرضه محصولات جدید استفاده می کنند. این کار بشدت توصیه میشه، چرا که حس اعتماد سازی عجیبی در مشتری هاتون بوجود میاره .
9- کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ:
اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین راهها برای کسبوکارها برای افزایش آگاهی از برند، افزایش فالوورها و افزایش فروش است.
یک دلیل بزرگ برای اینکه بازاریابی اینفلوئنسر اینستاگرام تا این حد مؤثر است این است که موانع تبلیغات سنتی را از بین می برد و برند شما را از طریق منبع قابل اعتمادتر، شریک تأثیرگذار شما، به مخاطبان جدید معرفی می کند.وقتی یک اینفلوئنسر محصول یا خدماتی را در کانالهای خود توصیه میکند، میتواند به عنوان یک توصیه معتبر از یک دوست باشد.