۷ دی، ۱۴۰۳

عکاسی مواد غذایی

عکاسی مواد غذایی / نکاتی برای مبتدیان

عکاسی مواد غذایی / نکاتی برای مبتدیان – در این آموزش عکاسی از مواد غذایی یا عکاسی از غذا‌ها (food photography) به سوال «چگونه با حداقل تجهیزات عکس‌‌های عالی از مواد غذایی بگیریم» پاسخ ‌می‌دهیم. همچنین روی نمونه عکس‌‌های مواد غذایی مشخصات عکس (اطلاعات نوردهی) یا تنظیمات دوربین نوشته شده است.

همه ما ‌می‌دانیم که کار عکاسی ‌می‌تواند گران قیمت باشد، اما شما مجبور نیستید از همان ابتدا مستقیما به سراغ مرحله خرید لوازم و تجهیزات گران قیمت بروید. شما ‌می‌توانید همانطور که در حین یادگیری هستید، با حداقل تجهیزات عکس‌‌های عالی و حرفه‌ای بگیرید.
این آموزش عکاسی، ‌می‌تواند برای علاقه مندان به یادگیری نورپردازی نیز مفید باشد.
خواه قصد عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی را دارید و خواه برای به اشتراک گذاشتن در شبکه اجتماعی، مطالعه این آموزش را به دلیل نکات مهمش شما عزیزان توصیه ‌می‌کنیم.

عکاسی مواد غذایی / نکاتی برای مبتدیان

حتماً ببینید:  فلاش‌ دوربین و نحوه استفاده از انواع آن / مقدماتی (۴)

برای این عکس‌ها، ما از یک دوربین کراپ سنسور سطح مبتدی، یک لنز کیت، و یک رفلکتور ۵ در ۱ (پنج کاره) استفاده کردیم. با استفاده از نکات زیر، ‌می‌توانید با تجهیزات عکاسی بسیار ساده عکس‌‌های عالی از مواد غذایی بگیرید.

عکاسی مواد غذایی

۱- نور را پیدا کنید (و آن را به اختیار خود در آورید)

اگرچه داشتن استروب‌ها (فلاش) برای کنترل کامل بر نور عالی است، اما آنها ‌می‌توانند گران قیمت باشند و یادگیری استفاده از آنها نیازمند صرف وقت و تمرین است. اگرچه شما ‌می‌توانید از نورپردازی ثابت (به دلیل سادگی بیشتر) استفاده کنید یا منابع نور و استودیو عکاسی دست ساز خودتان را ایجاد کنید، اما با نور موجود هم ‌می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید و ‌می‌توانید از آن نوری که در حال حاضر در مقابل شما قرار دارد، چیزهای زیادی در مورد خواص نور یاد بگیرید.

لنزک: هنگام استفاده از فلاش‌ها، نمی‌توانید تا وقتی که آنها زده شوند نتایج نورپردازی را مشاهده و ارزیابی کنید. بنابراین استفاده از نور‌‌های ثابت برای مبتدیان گزینه مناسب تری است.

برای این جلسه عکاسی، ما از نور پنجره استفاده کرده و آن را به دو روش مختلف تعدیل کردیم. برای هر دو نوع تعدیل، تصمیم گرفتیم غذا را از پشت نورپردازی کنیم. نورپردازی از پشت (Backlighting) شروع خوبی برای بسیاری از سبک‌‌های مختلف عکاسی است، اما یک تکنیک نورپردازی است که عکاسان تازه کار معمولا از آن غافل ‌می‌شوند.

حتماً ببینید:  دوربین عکاسی قدیمی و تهیه عکس‌های خوب با آن

یک توضیح سریع در مورد مُدهای عکاسی خودکار در مقابل دستی – اگر سعی دارید از یک مُد عکاسی خودکار مانند تنظیمات «ماکرو» دوربین برای این تکنیک‌ها استفاده کنید، ممکن است ناامید شوید، چون دوربین شما حس ‌می‌کند که صحنه ‌می‌تواند روشن تر باشد و به فلاش پاپ آپ شما ‌می‌گوید که فایر (زده) شود. اگرچه دوربین بهترین تصمیم را ‌می‌گیرد، اما نورپردازی شما را مختل ‌می‌کند و به همین دلیل، ما عکاسی در مُد نوردهی دستی را توصیه ‌می‌کنیم. اگر این کار ترسناک به نظر ‌می‌رسد، در حالت نمایش زنده (Live view)عکس بگیرید تا بتوانید ببینید که هر تنظیمات دقیقا چه تاثیری بر تصویر شما دارد.

۲- چیدمان نورپردازی عکاسی مواد غذایی #۱ – نورپردازی از پشت با رفلکتور

آموزش عکاسی مواد غذایی عکس گرفتن از غذا

برای این چیدمان، ما از یک پنجره به عنوان منبع نور در پشت غذا استفاده کردیم. این کار قسمت جلوی غذا را در سایه قرار ‌می‌دهد، اما ما ‌می‌خواهیم بخش بیشتری از آن را ببینیم، بنابراین نور پنجره را که از پشت غذا ‌می‌آید، با استفاده از یک رفلکتور نقره‌ای بر روی آن بازتاب کردیم. رفلکتور نقره‌ای نور را روشن تر از یک رفلکتور سفید بازتاب ‌می‌کند، و ظاهر «خیره کننده تری» دارد که کمی شدیدتر از رفلکتور سفید است. اگر غذایی که از آن عکس ‌می‌گیرید جزئیات ظریفی داشته باشد که بخواهید بر آن تاکید کنید یا درخشندگی خاصی داشته باشد که بخواهید آن را بیشتر کنید، این رفلکتور ‌می‌تواند عالی باشد.

حتماً ببینید:  ایزو و تاثیر آن در کیفیت و حساسیت عکس / مقدماتی (5)

۳- چیدمان نورپردازی #۲ – نورپردازی از پشت با نگه داشتن دیفیوزر نزدیک به غذا

عکاسی از غذا عکس تجاری

در چیدمان قبلی، رفلکتور نقره‌ای براق ابزار کار ما بود، اما هنگام کار کردن با سوژه‌‌های بسیار براق یا غذایی که بر روی یک سطح صیقلی قرار دارد، به جای بازتاب مستقیم نور بر روی سوژه، پخش کردن آن ‌می‌تواند به شما کمک کند.
استفاده از لایه پخش کننده (دیفیوزر) موجود در مرکز یک رفلکتور ۵ در ۱ بین نور و سوژه، ‌می‌تواند این کار را انجام دهد.
این کار نور بسیار نرم تری به شما ‌می‌دهد، و هنگامی که رفلکتور را نزدیک ‌می‌آورید، دور سوژه را ‌می‌پوشاند و کل اطراف آن را روشن تر ‌می‌کند، و سایه‌ها و بازتاب‌‌های نرم تری ‌می‌دهد.

حتماً ببینید:  آموزش عکاسی در فضای باز و آشنایی با 5 نکته طلایی

۴- غذا را زیبا کنید

آموزش عکاسی تجاری

در زمینه عکاسی مواد غذایی، طراحی و تزئین غذا بسیار مهم به شمار ‌می‌آید. حتی خوشمزه ترین غذاها هم اگر به خوبی آماده نشوند ‌می‌توانند غیر جذاب به نظر برسند، و هدف شما به عنوان یک عکاس مواد غذایی باید این باشد که بینندگان خود را سر ذوق آورید.
شما باید کاری کنید که غذا آنقدر خوشمزه به نظر برسد که بیننده بخواهد به طرف صفحه نمایش دست دراز کند یا عکس چاپی را بردارد و کمی از آن را بخورد. برای این منظور، طراحی و تزئین زیبا ضروری است.

برای این جلسه عکاسی، ما یک آشپز حرفه‌ای داشتیم. اگرچه این مسئله در ۹۹% سناریوها عملی نیست، اما نکته این است که کمی آموزش در زمینه طراحی و تزئین غذا تاثیر بسیار زیادی در دستیابی به یک ظاهر حرفه‌ای و زیبا در عکاسی مواد غذایی دارد. برای ایده گرفتن در مورد کارهایی که ‌می‌توانید برای برجسته کردن طراحی خود انجام دهید، به عکس‌‌های حرفه‌ای از مواد غذایی نگاه کنید.

حتماً ببینید:  دوربین عکاسی را درست در دست بگیریم

چیز دیگری که کمک ‌می‌کند تا مواد غذایی در تازه ترین و خوشمزه ترین حالت به نظر برسند، استفاده از یک جایگزین برای چیدمان عکس است. اگر زمانی که غذا آماده است شروع به سرهم بندی نور و تنظیمات دوربین کنید، با ریسک از دست رفتن تازگی غذا و جذابیت آن روبرو ‌می‌شوید.
با استفاده از یک جایگزین برای غذا، همانطور که تصمیم ‌می‌گیرید که ‌می‌خواهید عکس شما چطور به نظر برسد و تنظیمات مناسب را به دست ‌می‌آورید، ‌می‌توانید به محض این که غذا را در بشقاب قرار دادید، اولین لحظاتی که غذا در بهترین حالت خود است را ثبت کنید.

۵- نزدیک شوید

عکاسی مواد غذایی

برای این کار، انتخاب لنز شما بسیار مهم است – اما خوشبختانه، یک لنز کیت ۱۸-۵۵mm پایه تقریبا قابلیت استفاده در یک فاصله نزدیک را دارد. هر لنز دارای یک حداقل فاصله فوکوس است – نزدیک ترین فاصله‌ای که لنز ‌می‌تواند نسبت به سوژه داشته باشد و هنوز هم بتواند فوکوس کند. شما لنزی با یک حداقل فاصله فوکوس کوتاه ‌می‌خواهید تا بتواند غذای شما را بزرگتر از آنچه واقعا هست نشان دهد.

حتماً ببینید:  عکاسی با موبایل و اشتباهات رایج در آن + راه حل

لنزک: حداقل فاصله فوکوس (minimal focus distance) به کوتاه ترین فاصله‌ای گفته ‌می‌شود که لنز در آن قادر به انجام فوکوس ‌می‌باشد. این فاصله در دوربین‌‌های DSLR از علامت صفحه کانونی روی بدنه دوربین تا سوژه محاسبه ‌می‌شود، نه از المان جلویی لنز.

یک لنز ماکروی اختصاصی بیشتر از هر لنزی ‌می‌تواند نزدیک شود – به عنوان مثال، حداقل فاصله فوکوس لنز ماکروی ۱۰۰mm f/2.8 کانن یک اینچ است. این بدین معنی است که ‌می‌توانید لنز را در فاصله یک اینچی از سوژه نگه دارید و هنوز هم فوکوس کنید.
در مقایسه با آن، حداقل فاصله فوکوس ۹٫۸ اینچی یک لنز کیت ۱۸-۵۵mm یک مایل دورتر به نظر ‌می‌رسد، اما هنوز هم برای عکس‌‌های کلوزآپ از مواد غذایی کاملا مناسب است.

منبع نوشته: lenzak.com

حتماً ببینید:  آموزش عکاسی پرتره با گوشی موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

میانه نگار